woensdag 8 juli 2020

De accountant controleert....of niet?

Met een nieuwe wet wordt een accountant straks gedwongen om beursfondsen te controleren. Accountants mogen hen nu weigeren als klant. Waarom zou een accountant een klant weigeren?

De accountant controleert...of toch niet?
Een accountant controleert de jaarrekening en geeft daarover een oordeel. Accountants hebben nogal wat scheve schaatsen gereden de laatste jaren. Controleren van een beursfonds is extra risicovol. Als je niet goed hebt gecontroleerd en de beurskoers daalt daarna, dan ben je misschien aansprakelijk voor de schade van de aandeelhouders. Daarom zal een accountant een beursfonds soms liever niet als klant hebben

Accountant, niet mijn beroep
Ik heb veelvuldig met accountants te maken, zowel intern als extern. Ze voegen in mijn ogen vaak weinig toe. Veel bureaucratie veroorzaken ze. Ze controleren wat ik al wist. Komen dan met conclusies die ik zelf allang had getrokken. Ze zijn bovendien erg voorzichtig. Met een accountant aan het roer kun je nauwelijks nog ondernemen als bedrijf.

Ik moet er niet aan denken als accountant te moeten werken. De hiërarchie staat me sowieso al tegen. Laat me alsjeblieft een beetje vrij zijn in hoe ik mijn werk doe. Niks tegen de mensen die accountant zijn hoor maar als beroep....nee niks voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten