maandag 6 juli 2020

Wat beursexperts voorspellen

Als je even je best doet vind je allerlei opinies en voorspellingen van beursexperts. Dat zijn meestal mensen die werken bij grote banken en zich dag in dag uit bezig houden met het analyseren van de economie, van bedrijfsresultaten en het sentiment op de beurs. Ik weet niet of dit perse de juiste definitie is. Volgens mij geldt er geen opleiding of certificaat om je beursexpert te mogen noemen.

Wat de beursexpert voorspelt
Wat mij vaak opvalt is dat de experts bij hun voorspellingen meestal nogal wat slagen om de arm houden. De voorspellingen gaan vaak in nogal vage termen. Nu lees je veel over V-herstel, W-herstel en U-herstel. De V is een snelle opleving van de economie. De W staat voor twee inzinkingen. De opleving tussen beide inzinkingen is een soort vals signaal. De U staat voor een langere periode van economische malaise. Het herstel laat bij de U een tijd op zich wachten.

Wat ik ervan denk
Tja, ik noem mezelf geen expert. Allesbehalve. Na een inzinking in de economie zal ooit weer een opleving volgen. Hoe diep die inzinking wordt en hoelang het dan duurt dat de opleving komt durf ik niet te voorspellen. Ik geloof ook niet zo in die voorspellingen van de zgn. experts. Het komt op mij over als een soort waarzeggerij. Als je dat vaag genoeg doet dan klopt er altijd wel iets van.

Hoe doe ik dat met beleggingen
Ach, eigenlijk heel simpel. Ik beleg voorzichtig. Stop er geen geld in wat ik niet kan missen. Probeer niet snel rijk te worden. Langzaam stapjes vooruit is voor mij goed genoeg. En dan maakt het niet zoveel uit of de beurs heen en weer slingert. Het komt uiteindelijk wel goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten