zondag 14 oktober 2018

Hypotheek of mooier gezegd... Mortgage





Over hypotheken. Mortgage klinkt spannender. Doet mij denken aan morbide. Mortgage...brrrr. Ik heb een hypotheek. Mijn huis wordt geleidelijk van mijzelf. Ik mag mijzelf huiseigenaar noemen. Homeowner dat klinkt beter. Goed, over hypotheken dan.

Spannende mortgage

Ik woon nu een paar jaar in mijn eerste koophuis. En dus ook mijn eerste hypotheek..eehh mortgage. Nooit eerder leende ik zoveel geld. Nooit eerder had ik iedere maand zo'n grote financiele verplichting. Aflossing en rente zijn meer dan ik vroeger aan huur betaalde. Ja, de mortgage drukt op het maandbudget.

Zonder hypotheek zou ik iedere maand een bak geld overhouden. Money waarmee ik kan doen wat ik wil. Maar als homeowner heb ik die mortgage. En bij die mortgage hoort ook nog een insurance. Ofwel een opstalverzekering. Daarbij nog een life insurance. Mocht mijn leven korter blijken dan de hypotheek, dan keert deze verzekering geld uit. Tenminste als ik niet door mijn nabestaanden om het leven ben gebracht. Dan zijn zij geen waardig erfgenaam. Dus....zij zijn gewaarschuwd.

Terug naar de mortgage. Lekker woord is dat toch. Kopen is goedkoper dan huren. Dat is mij zo geleerd. Toch huurde ik jarenlang. De huizenprijzen zijn nu zo hoog dat je nog moeilijk kunt spreken van goedkoop. En een duur huis brengt een huge mortage (hoge hypotheek). Een gemiddeld huis doet in Nederland nu bijna drie ton. Mortgage: € 300.000,-. Oei....das best veel. Spannend zo'n mortgage.

Koop of huur; het blijft duur

De hoge huizenprijzen werken ook door naar de huurhuizen. Huizen worden steeds vaker gekocht om.......te verhuren. Vroeger kocht je een huis om erin te wonen. Nu kopen de rijkeren onder ons een huis om te verhuren en er zo geld aan te verdienen. En als je niet zo rijk bent kun je misschien een mortgage nemen op dat huis waar jezelf niet in gaat wonen. Die mortgage wordt steeds spannender!

Voor een duurbetaald huis moet je veel huur vragen om er zelf nog geld aan te verdienen. De huurder is de klos. Een sociale huurwoning moet je met een lampje zoeken. Verdien je meer dan € 36.798,- per jaar dan kun je een sociale huurwoning vrijwel vergeten. Dat bedrag is trouwens bruto. Een een huurwoning in de vrije sector beneden € 1.000,- in de maand (netto).....dat wordt lastig. Dus dan toch maar een mortgage ? Het is duur kopen of duur huren. Niks geen geld overhouden. Mortgage rules !

Blij met mijn mortgage

Het is niet allemaal zo somber, voor mij dan. Dit huisje was bij lange na geen drie ton. Die mortgage is gelukkig op te brengen. Het huisje wordt langzaam aan van mijzelf. Homeowner dat ben ik nu al. Daarvoor hoeft de hypotheek niet afgelost te zijn. Mortgage mmmmmmm

En jij: heb je ook zo'n spannende mortgage ?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten