zaterdag 13 oktober 2018

Je geld of je leven




Met een pistool voor mijn snufferd kies ik om mijn geld af te staan en verder te leven. Ik denk dat de meeste mensen dat kiezen. Het leven is me meer lief dan mijn geld. En dan nu een sprongetje.......

Leven of geld, leven of werk

Kiezen tussen leven of geld was makkelijk. Kiezen tussen leven of werk is ingewikkelder.  Want ja, doodgaan is nogal definitief en met een pistool voor je ook nogal nabij. Het geval wil echter dat het einde van het leven ieder moment dichtbij kan zijn. Voor jou, voor mij, voor iedereen. Maar zo kun je niet leven ! Huh wat zei je nu.......niet leven ?  Zonet koos je nog om wél te leven en je geld af te staan.


Wat betekent leven

De keuze tussen leven en werk lijkt niet zo scherp want je kunt toch leven én werken. Veel mensen doen dat ook, ik ook. Maar is dat het leven wat je echt wilt ? Ik heb leuk werk maar ik leef niet óm te werken. Nog veel liever zou ik helemaal niet werken en iedere dag doen waar ik zelf zin in heb.


Altijd dat verrekte geld

Om niet meer te hoeven werken moet je op een andere manier in je behoeften kunnen voorzien. Ofwel je hebt genoeg geld, ofwel je geeft niks meer uit omdat je alles zelf kan maken of krijgen of whatever. Alles zelf maken en niks meer uitgeven is volgens mij vrijwel onhaalbaar. Hoe je het ook draait of keert, het komt er toch op neer dat je genoeg geld achter de hand moet hebben of over een andere bron van inkomsten moet beschikken. Altijd dat verrekte geld weer, ik heb er eigenlijk een bloedhekel aan zoals ik hier al eens schreef: Geld.

Een vaste bron van inkomsten

Om niet (of minder) te hoeven werken, heb ik al een vaste extra bron van inkomsten gecreëerd. Daarmee kan ik nu al een dag minder werken. Hoe ik dat doe lees je hier: 11% rente per jaar.  

Dat is voor mij alvast een leuk begin. Om echt helemaal te kunnen stoppen met werken, financieel dan he, moet ik drie dingen voor elkaar zien te krijgen nl:
  • mijn uitgaven verlagen
  • een andere vaste inkomstenbron aanleggen, of 2 of 3
  • een voldoende grote buffer opbouwen
Gelukkig kan ik tegelijkertijd aan deze dingen werken. Trouwens als je ervoor kiest om minder te werken i.p.v. helemaal niet meer te werken komt het doel veel sneller in zicht.  


Je hoeft niet te kiezen

Met minder werken en meer leven i.p.v. helemaal niet meer te werken komt het doel veel dichterbij. De andere inkomstenbron is dan al sneller groot genoeg en met een wat kleinere buffer red je het ook.

Ik zie dat minder werken als een tussenstap die ik zeker wil ervaren. Misschien bevalt het mij wel zo goed dat ik heel lang in deze tussenstap blijf hangen. 

Wat kies jij: je geld of je leven ? Of toch liever fulltime blijven werken ? Werk jij ook aan een andere inkomstenbron?




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten